Citiți și vă cruciți: Aberațiile din presa maghiară!

Szili Katalin la Sfântu Gheorghe – Susţin aspiraţiile autonomiste

Regiunea secuiască unitară ar putea fi chiar anticamera autonomiei, Ungaria trebuie să susţină prin toate mijloacele aspiraţiile în acest sens, exprimate de comunitatea locală – a precizat Szili Katalin, întrebată fiind de cotidianul nostru în legătură cu reorganizarea regională. Joi seară în sala de congregaţie a bisericii luterane evanghelice din Sfântu Gheorghe, preşedinta subcomisiei autonomia a comisiei solidarităţii naţionale din cadrul Parlamentului ungar a susţinut o expunere, pe parcursul căreia a subliniat importanţa colaborării maghiaro-ungare în problemele de politică naţională. Fosta preşedintă a Parlamentului ungar a venit în Transilvania într-un turneu de mai multe zile. A susţinut expuneri şi la Cluj, Târgu Mureş, respectiv Miercurea Ciuc.

In urma întâlnirii de la Sfântu Gheorghe, Szili Katalin ne-a precizat: subcomisia autonomia a fost constituită în urmă cu un an tocmai în interesul evaluării aspiraţiilor autonomiste exprimate de maghiarimea din Bazinul Carpatic, iar în mai multe locuri au fost demarate lucrări de atelier în această problemă. Scopul comisiei, care funcţionează în baza principiului parităţii, îl reprezintă, pe de o parte, crearea unei concepţii comune privind aspiraţiile autonomiste, iar pe de altă parte, demararea unei serii de măsuri şi la nivel parlamentar, în interesul cauzei, fiind evitată – pe cât posibil – politica de partid. Printre rezultatele obţinute, preşedinta subcomisiei a amintit de consensul creat în privinţa iniţiativelor cetăţeneşti europene lansate de organizaţiile maghiare transilvănene, consens care s-a bucurat de susţinerea venită de la Bruxelles.

Întrebată fiind despre modul în care statul ungar ar putea influenţa pozitiv în direcţia maghiarimii din Transilvania apropiata reorganizare administrativă din România, Szili Katalin a precizat: cu fiecare ocazie şi prin toate mijloacele vor susţine – la nivel diplomatic, parlamentar şi guvernamental – voinţa comunităţii, având în vedere că regiunea secuiască unitară ar putea reprezenta inclusiv anticamera autonomiei ce va asigura pe termen lung dăinuirea maghiarimii. Szili Katalin a menţionat: analizând lucrurile din Budapesta, mişcarea autonomistă de pe Pământul Secuiesc s-a revigorat, funcţionează numeroase foruri civile şi parlamentare – subcomisia autonomia, Forumul Reprezentanţilor Maghiari din Bazinul Carpatic, Consiliul Autonomiei Maghiare din Bazinul Carpatic – în cadrul cărora se vorbeşte tot mai mult despre autonomie, iar astfel, vocile ajung şi la Bruxelles.

Apreciind politica naţională din ultimii trei ani, preşedinta subcomisiei autonomia a precizat: în plan simbolic, elaborarea legii privind dubla cetăţenie, stabilirea Zilei Solidarităţii Naţionale, susţinerea normativă a instituţiilor naţionale reprezintă un progres uriaş, însă mai există multe sarcini de îndeplinit pe palierul divergenţelor politice.

(Sursa: cotidianul Haromszek, nr.6892  din 18.05.2013, autor Farcadi Botond)

Serviciul de asistenţă juridică Miko este eficient / FRF a fost sancţionată

FIFA a calificat drept discriminatoriu bannerul afişat de suporterii români la meciul dintre selecţionatele Olandei şi României. In urma incidentului anunţat de Serviciul de Asistenţă Juridică pentru Minorităţi Miko Imre, FIFA i-a aplicat FRF o amendă de 16.000 euro. Decizia înfiinţării serviciului de asistenţă juridică a fost utilă, deoarece prin intermediul acestuia putem acţiona mai eficient în apărarea drepturilor comunităţii noastre maghiare – a notat deputatul de Sfântu Gheorghe, Marko Attila, în biroul căruia îşi are sediul filiala din Trei Scaune a serviciului. Zsigmond Jozsef, angajat al biroului din Sfântu Gheorghe, a declarat că săptămânal li se adresează câte patru, cinci persoane, însă majoritatea încearcă să afle cum îşi pot soluţiona problemele în limba maghiară. Majoritatea oamenilor nu ştiu ce drepturi au, astfel că nu profită de ele deloc sau doar parţial – a mai spus tânărul politolog.

(Sursa: cotidianul Szekely hirmondo, nr.94  din  21.05.2013, autor Erdely Andras)

Şcoală separată la Covasna!

În 1990 am luptat pentru a dispune, de la grădiniţă până la facultate, de o reţea maghiară independentă de învăţământ, deoarece doar astfel poate fi edificată autonomia culturală maghiară şi utilizarea liberă a limbii materne. La vremea respectivă, lupta nu a vizat înfiinţarea unei secţii maghiare universitare, ci redobândirea  universităţii maghiare Bolyai. În momentul de faţă suntem în situaţia ca în Trei Scaune, locuit în majoritate de secui, ataşamentul faţă de şcoala maghiară să fie de o importanţă fundamentală. Un bun exemplu în acest sens îl reprezintă oraşul Covasna, locuit în procent de 70 la sută de secui, respectiv situaţia Scolii Korosi Csoma Sandor. După avalanşa de propagandă antimaghiară din ultimele luni, este evident că şcoala bilingvă reprezintă sursa conflictelor.

Ambele comunităţi – şi acest lucru se întâmplă în mod legitim – ţin morţiş la tradiţiile lor şi ar dori să-şi sărbătorească propriile personalităţi. Cele două culturi şi cele două modalităţi de gândire sunt contrare. Secuii indigeni ar fi legitim deranjaţi dacă denumirea şcolii lor ar fi schimbată. Românii nu vor să accepte să-şi trimită copiii, în calitate de fii ai naţiunii majoritare, pe pământul românesc străvechi, într-o şcoală denumită după ‘secui-maghiari’. Să nu uităm că membrii comunităţii româneşti din Covasna au rădăcini pe aceste meleaguri. O parte a românilor din Covasna s-au stabilit în Voineşti la începutul anilor 1800. Românii de acolo  nu au venit pe aceste meleaguri în ultimii 50 de ani. Primele familii de români s-au stabilit aici de peste 200 de ani. Ele au găsit printre secui cămin şi pământ natal. Nu au fost probleme, însă sistemul de învăţământ şi presa le-au implementat ideea că ei locuiesc de cel puţin 2000 de ani pe aceste meleaguri pe care secuii sunt cotropitori.

Un lucru este evident, şi anume că membrii comunităţii româneşti îşi caută identitatea. Aşa este normal! Pe panoul absolvenţilor au dorit să vadă o personalitate de care sunt legaţi cultural şi lingvistic. Este vorba despre un sentiment firesc. Cererea lor este legitimă: să fie realizat un panou separat. De ce nu ar putea avea propria lor şcoală? De ce nu ar putea purta această instituţie numele de Iustinian Teculescu? Si elevul secui are dreptul să-l considere model pe tibetologul Korosi Csoma Sandor. Cei care insistă asupra menţinerii şcolii mixte nu ştiu că Universitatea de Ştiinţe Bolyai şi-a încetat activitatea după unificarea forţată din anul 1959 şi că acum există doar numele acesteia. În localitatea Târgu Mureş, unde potrivit datelor recensământului din anul 1941, procentul românilor era de 3,9 la sută, în momentul de faţă, după pogromul antimaghiar din anul 1990, doar jumătate din locuitori mai sunt maghiari. După ce în anul 2002, oraşul a ajuns sub conducere română, toleranţa funcţionează doar la nivel de propagandă.

În ceea ce priveşte şcolile generale mixte româno-maghiare care funcţionează în Târgu Mureş, opt poartă numele unor personalităţi române, în timp ce numele lui Bernady Gyorgy, personalitatea cea mai marcantă din oraş, nu-i poate fi acordat, de ani de zile, nici unei şcoli. Seria exemplelor indică faptul că în şcolile mixte, secţiile cu predare în limba maghiară se atrofiază, utilizarea limbii maghiare ajunge în plan secund, iar copiii maghiari intonează imnul românesc în faţa statuilor personalităţilor române.

Toţi cei care pot face ceva în privinţa şcolii din Covasna, să ia o decizie chibzuită, pentru a mulţumi ambele comunităţi. Să nu uităm că nu pot scăpa de responsabilitate spunând că aceasta este treaba covăsnenilor, ţinând cont de faptul că şcoala maghiară de acolo şi conducerea oraşului sunt  neputincioase în această problemă. Nu este vorba numai despre o problemă locală. Să nu uităm că la Alba Iulia, conducătorii românilor au promis în declaraţie că privarea noastră de patria noastră maghiară milenară nu poate reprezenta o tragedie pentru noi, dat fiind faptul că noul stat român va asigura libertatea naţională deplină. Calea în oraşul Covasna este următoarea: comunităţii româneşti trebuie să i se asigure o şcoală independentă cu predare în limba română! Lozinca învăţământului comun reprezintă o propagandă mârşavă, falsă!

(Sursa: cotidianul Haromszek, nr.6894 din  21.05.2013, autor Kadar Gyula)

Lideri UDMR din Trei Scaune despre regionalizare / Intenţii ascunse, aventurism politic

Trei politicieni udemerişti din Trei Scaune au atras atenţia asupra gravelor greşeli existente în studiul de 50 de pagini, apărut pe site-ul ministerului dezvoltării şi pe ale mai multor organizaţii de specialitate. In opinia senatorului Klarik Laszlo, a primarului Antal Arpad, preşedintele filialei orăşeneşti a UDMR, şi a preşedintelui CJ Covasna, Tamas Sandor, constatările şi concluziile comisiei pentru regionalizare nu sunt corecte. Din studiu reies intenţiile ascunse ale actualei puteri, iar acestea indică faptul că la baza proiectelor de regionalizare forţată nu se află ideea necesităţii, ci un fel de aventurism politic.

În ultimii 23 de ani, acesta este primul organism important care nu are un membru maghiar şi, ceea ce este o problemă şi mai mare, ocrotirea minorităţilor nu figurează nicăieri în aceste 50 de pagini. Se pare că doresc să susţină profesional o decizie politică proastă, să continue stadiul întrerupt de Ceauşescu – a declarat în introducere Antal Arpad, după care a început să-şi enumere obiecţiile, în calitate de sociolog. El a amintit în primul rând că studiul încearcă să se edifice pe procesele migraţioniste, deşi acestea sunt consecinţe ale politicii sociale, economice, de industrializare din ultimii 20, 50 şi 100 de ani -a accentuat el, după care a început să analizeze harta migraţiei. In Transilvania, oraşele Timişoara, Cluj şi Braşov sunt cele care îi atrag pe oameni. Pe hartă, judeţele Covasna şi Harghita figurează ca regiuni cu un stadiu mediu de dezvoltare, ca atare, nu figurează printre cele mai sărace judeţe, aşa cum afirmă multă lume. Antal Arpad a subliniat:  UDMR nu este împotriva regionalizării, ci împotriva reorganizării negândite. Mai întâi să fie descentralizarea, după care o regiune de dezvoltare mai slabă, care să poată fi în sfârşit înzestrată cu atribuţii administrative, însă în acest caz, scopul ascuns este desfiinţarea judeţelor şi comasarea comunelor -a declarat el. A mai adăugat că împotriva planificatei regionalizări a fost elaborat un scenariu exact, însă nu a oferit alte amănunte. Fără  stabilirea unor cauze reale, fără existenţa unor studii care să includă date exacte, care să oglindească situaţia reală, crearea unui haos în România nu echivalează cu altceva decât cu un aventurism politic, iar acest studiu poate servi drept muniţie, cu uriaşe compromisuri profesionale. Este indiscutabil faptul că administraţia din ţară funcţionează anevoios şi că acest lucru trebuie îmbunătăţit. Guvernul nu porneşte de la ideea evaluării stărilor actuale şi de la găsirea unor soluţii mai bune – în primul rând prin intermediul descentralizării şi al desfiinţării birocraţiei – ci anunţă regionalizarea de la nivel înalt, invocând motive artificiale. In opinia lui Klarik,  procesul corect necesită o strategie de reformă: este necesară evaluarea stărilor, a necesităţilor, trebuie văzut de ce administraţia nu funcţionează aşa cum trebuie şi ce trebuie făcut pentru a funcţiona aşa cum trebuie. In ceea ce priveşte regionalizarea, este inacceptabil ca guvernul să stabilească, prin asumarea răspunderii parlamentare, următoarele decenii; procesul edificării trebuie să se realizeze pe linia de forţă a societăţii, de jos în sus şi nu invers. In opinia lui Klarik, este clară intenţia aducerii micilor comunităţi într-o situaţie imposibilă, aspect pe care Tamas Sandor l-a explicat prin faptul că puterea centralizată poate fi coordonată mai uşor şi probabil că din această cauză se străduiesc să înfăptuiască acest lucru. Partenerii noştri sunt: constituţia, legile şi oamenii. Locuitorii de pe Pământul Secuiesc, ce dispun de o conştiinţă puternică, au putut obstrucţiona chiar în perioada dictaturii reorganizarea nefavorabilă. Si în momentul de faţă trebuie să se mizeze pe această putere – a declarat el. Tamas a mai subliniat: mega-judeţele ar atrage după sine noi taxe şi impozite, şi tocmai din această cauză trebuie făcut tot posibilul în vederea obstrucţionării acestui lucru.

(Sursa: cotidianul Haromszek, nr.6897 din 24.05.2013, autor Demeter J. Ildiko)

Specialişti despre regionalizare / Şansele şi posibilităţile Pământului Secuiesc

Asociaţia Domokos Geza a organizat o conferinţă de două zile, intitulată ‘Spaţiu vital-spaţiu de mişcare’, în cadrul căreia specialişti din ţară şi din Ungaria au susţinut şi susţin şi astăzi expuneri despre probleme deosebit de actuale şi de importante prin prisma dăinuirii maghiarilor de pe Pământul Secuiesc. Tema agendei de lucru de ieri a fost regionalizarea, iar tema principală de astăzi este problema minorităţilor naţionale. Manifestarea se încadrează în seria acţiunilor iniţiate de asociaţie şi este dedicată şi lui Domokos Geza, care săptămâna trecută ar fi împlinit 85 de ani. Reprezentanţii autoguvernărilor din judeţele Covasna şi Harghita au atras atenţia în primul rând asupra greşelilor legate de actuala împărţire regională necorespunzătoare, asupra pericolelor proiectului guvernului român. Tamas Sandor, preşedintele autoguvernării judeţene, a reiterat ideile prezentate în cadrul conferinţei sindicale din ziua precedentă, expunerea sa fiind susţinută de această dată în limba maghiară. Borboly Csaba, preşedintele consiliului judeţean Harghita, nu a putut fi prezent. In locul acestuia, Andras Zoltan, reprezentantul grupului de analiză din cadrul autoguvernării, a enumerat eşecurile actualei politici de dezvoltare. Cele opt regiuni înfiinţate în anul 1998 nu au fost fructuoase nici în privinţa accesării de fonduri, nici în privinţa dezvoltării teritoriale. S-au purtat consultări de faţadă şi s-au întocmit documente lipsite de temei – a atras el atenţia.

Toth Norbert, jurist internaţional, colaborator al Institutului de Cercetare pentru Politicii Naţionale din Budapesta, a arătat că nici sistemul juridic internaţional şi nici sistemul juridic european nu sunt în favoarea minorităţilor. Documentul Consiliului Europei, charta regională a autoguvernărilor locale, se referă doar la localităţi, nu se referă la judeţe sau regiuni. Prevederile juridice adoptate în cadrul Uniunii Europene stipulează că în cazul reorganizării regionale trebuie consultaţi oamenii, şi există instrumente pentru a se cere explicaţii în cazul în care nu se face acest lucru. Comisia Europeană poate declanşa procedura de infringement sau poate demara procese împotriva statelor. Dreptul internaţional oferă puţine posibilităţi. Drepturile minoritare sunt trecute în categoria drepturilor omului, a drepturilor individuale. Este recunoscut un singur drept comunitar, dreptul la autodeterminare, însă cu referinţă în primul rând la state. Acest drept al unui grup etnic este acceptat numai în cazul unei organizări federale  – a declarat Toth Norbert. In pofida acestui fapt, există motive de speranţă – a declarat el. In Europa secolului al XXI-lea, statele vor avea un singur aliat, proprii cetăţeni, şi fiecare cetăţean trebuie să conteze, indiferent de cultura şi de limba sa nativă. Dreptul internaţional se dezvoltă în acest spirit şi trebuie extins şi dreptul la autodeterminare – a reieşit din cuvântarea sa.

Bottlik  Zsolt, lector universitar, Centrul de Ştiinţe Geografice din cadrul ELTE, a prezentat divizarea teritorială a maghiarimii şi evoluţia, de-a lungul secolelor, a hărţii etnice a Bazinului Carpatic. Începând cu secolul al XV-lea, maghiarii trăiesc într-o unitate compactă pe Pământul Secuiesc. Novak Zoltan Csaba, istoric, a susţinut o expunere despre reformele administrative din 1848-49 de pe Pământul Secuiesc, despre modul în care a luat fiinţă, la presiune sovietică, Regiunea Autonomă Maghiară în anul 1952.

Kolumban Gabor, profesor universitar, şi-a clădit expunerea pe definiţia ştiinţifică a regionalismului, a regiunii, şi a ajuns la concluzia că regiunile nu pot fi înfiinţate, acestea există de la sine, iar o bună regionalizare nu poate exista din moment ce nu există regiuni funcţionale. Structura României trebuie clădită pe regiuni istorice, iar această problematică nu va fi soluţionată până când elita politică nu îşi va asuma reorganizarea federală a ţării -a declarat el.

In opinia lui Kolumban Gabor, aceasta ar fi soluţia problemei secuieşti. Autonomia teritorială pe criterii etnice poate fi obţinută în interiorul regiunii federale a Transilvaniei. In zadar aşteptăm acest lucru din partea Bucureştiului.

Csutak Istvan, specialist în problema regionalizării, din judeţul Harghita, a atras atenţia asupra situaţiei nefaste a Pământului Secuiesc şi asupra indicatorilor economici şi sociali. Concluzia sa este drastică: în cazul în care în decurs de 25-30 de ani nu vom obţine autonomia, ulterior, autonomia va fi de prisos, deoarece nu va avea cine să se bucure de ea.

(Sursa: cotidianul Haromszek, nr.6897 din 24.05.2013, autor Farkas Reka)

UDMR depune un proiect de lege despre autonomia teritorială / Vor un Pământ Secuiesc puternic

UDMR va depune în legislativul român un proiect de lege despre autonomia teritorială a Pământului Secuiesc – a declarat sâmbătă, în cadrul conferinţei de presă de la finalul congresului UDMR de la Miercurea Ciuc, liderul uniunii, Kelemen Hunor. În perioada care urmează, aceasta va fi una din principalele sarcini ale uniunii -a spus liderul ei. Soluţionarea statutului juridic al Pământului Secuiesc figurează şi într-unul din documentele adoptate la congres. Congresul a declarat că apreciază drept importante ‘elaborarea mai detaliată a viitorului statut juridic al Pământului Secuiesc şi adoptarea acestuia în parlament, respectiv stipularea problemelor de ordin politic pe această temă şi elaborarea condiţiilor legale care să asigure confortul comunităţilor româneşti din regiune’. Potrivit documentului intitulat ‘Pământ Secuiesc puternic, care devine conştient!’, UDMR doreşte să organizeze campanii sociale intensive, pentru a face acceptabil, la nivelul societăţii majoritare, conceptul de autonomie.

Congresul UDMR a adoptat un document despre strădaniile de revizuire a constituţiei române,  în care a cerut ca legea fundamentală să recunoască minorităţile naţionale drept factori constitutivi de stat şi să asigure utilizarea simbolurilor naţionale, comunitare. A propus ca pe lângă limba română, şi limbile minorităţilor naţionale să poată fi utilizate ca limbi oficiale în unele regiuni. Intr-un alt document, uniunea a adoptat poziţie în problema regionalizării. In acest document a subliniat că în opinia sa, introducerea unui nou nivel administrativ regional este inutilă.

Nu sunt şanse reale să fie modificat articolul unu din constituţie, însă sunt şanse să aibă loc unele modificări care să garanteze că maghiarii din România sunt parte a ţării, cetăţeni egali şi legitimi – a subliniat Victor Ponta. El a arătat că este indispensabil un dialog permanent între guvernul român şi UDMR ca unică reprezentanţă a comunităţii maghiare, legitimată de alegători. Referindu-se la drapelul secuiesc, a arătat că într-un discurs pe care l-a susţinut recent în APCE, a propus o reglementare care, pe lângă drapelul românesc şi cel al UE, să recunoască şi simbolurile locale. Referindu-se reorganizarea regională, a afirmat că înţelege că maghiarimea nu doreşte o mega-regiune al cărei centru să fie departe şi în care reprezentanţii comunităţii să fie în minoritate la nivel decizional.

Eckstein Kovacs Peter nu-i dă crezare lui Victor Ponta atunci când acesta afirmă că guvernul va încerca să aibă în atenţia propunerea UDMR de revizuire a constituţiei, în care cere recunoaşterea minorităţilor din România ca factori constitutivi de stat.  Fostul senatorul consideră însă un lucru pozitiv faptul că în discursul său, premierul nu a evitat problemele sensibile.

(Sursa: cotidianul Szekely hirmondo, nr.98 din  27.05.2013)

Punct de vedere / Autonomie naţională!

Premierul României a declarat la congresul UDMR  că secuii nu au dreptul la o regiune pe criterii etnice. Această problemă va fi dezbătută cu conducerea UDMR până când va fi adoptată o decizie satisfăcătoare pentru toată lumea. Este bine şi frumos, numai că în cazul în care regiunea nu va fi formată din cele două judeţe şi jumătate, în cel mai rău caz din cele trei judeţe, totul va fi în detrimentul nostru, dat fiind faptul că pentru noi este acceptabilă doar regiunea cu caracter etnic!

Cel mai bun zvon care circula lunile trecute se referea la faptul că Pământul Secuiesc, cu centrul la Târgu Mureş, ar urma să aparţină de regiunea formată nu din şase, ci din patru judeţe. Este adevărat că în regiunea formată din judeţele Mureş, Harghita, Covasna şi Bistriţa Năsăud, secuii ar alcătui 47% din locuitori şi nu 25% ca în marea regiune planificată. Este indiscutabil că este o soluţie mai bună decât să fim în umbra judeţelor Sibiu şi Braşov. Varianta regiunii formate din patru judeţe nu este bună pentru noi, deoarece şi în cadrul acesteia am fi în minoritate, sub coordonare românească. Adevărul este că în această regiune, blocul secuiesc s-ar desfiinţa cu 1-2 decenii mai târziu decât în marea regiune. Nu acesta este obiectivul nostru, ci dăinuirea poporului secuiesc, crearea Pământului Secuiesc autonom! Ce le-aş putea scrie celor care nu numai că sunt indigeni pe acel pământ pe care trăiesc, ba ar fi îndreptăţiţi şi să beneficieze de un stat independent, în baza procentului lor demografic de aproape 80%? Ce i-aş mai putea spune poporului meu, secuilor? Si până în momentul de faţă a fost simplu: promovez cu conştiinţă curată şi cu consecvenţă necesitatea revendicării unei autonomii teritoriale, în cadrul căreia să existe două limbi oficiale, în care să fie asigurat principiul proporţionalităţii etnice în toate domeniile vieţii, şi toate acestea sunt realizabile în cadrul României. Nu pot deveni un om renegat, un om de nimic. Nu pot încuraja poporul secuiesc să se complacă în destinul său, în desfiinţarea Pământului Secuiesc şi în situaţia ca alţii să-i decidă soarta, aşa cum se procedează cu maghiarii secui din Târgu Mureş, ajunşi minoritari în urmă cu zece ani.

Cunoscând istoria, pot afirma că politica meschină privind naţionalităţile, tactica mârşavă, nu au condus niciodată la ceva bun. Credeţi-mă! Privarea noastră de autonomia teritorială, îngrămădirea noastră într-o regiune în care alţii să ne decidă soarta, nu va duce la pace! Oare pentru poporul majoritar al unei ţări – care are unul din cele mai scăzute niveluri de trai din Europa – merită ca din cauza regionalizării mârşave şi create în mod conştient, sute de mii de secui să iasă în stradă să protesteze?

Credeţi-mă că poporul secuiesc, format din 750.000 de oameni, nu va recunoaşte acea regiune care nu constituie Pământului Secuiesc. Nici în situaţia în care ar exista politicieni maghiari mituiţi şi şantajaţi, care ar accepta acest lucru în numele nostru. Să nu uităm că în cazul în care agasarea secuilor va continua, regiunea etnică, autonomia teritorială nu vor mai fi suficiente! Suntem un popor care dispune de o conştiinţă istorică matură şi solidă! Tocmai din această cauză spun că poporul secuiesc încă mai cere, aşa că oferiţi-i acum autodeterminarea!

Compatrioţi români! Credeţi-mă! Printr-o activitate comună, dacă noi secuii şi românii – care trăim aici – ne facem treaba, nivelul de trai s-ar schimba în mod spectaculos în decurs de câţiva ani. Noi aici ştim mai bine ce trebuie să facem. Includerea noastră într-o mare regiune reprezintă un dezavantaj şi pentru români, dat fiind faptul că judeţele bogate vor deveni şi mai bogate, iar cele sărace vor deveni şi mai sărace. Obiectivul vostru nu poate fi traiul în sărăcie, în tensiune etnică, numai pentru desfiinţarea Pământului Secuiesc. Nu poţi fi prins în vraja sărăciei monocolore, omogene, compacte şi unitare.

(Sursa: cotidianul Haromszek, nr.6900 din  28.05.2013, autor Kadar Gyula)

Biroul de presă al Centrului European de Studii Covasna – Harghita

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*