Hijabul, burka, nicabul…

Dacă voalul islamic se întinde în portul femeilor pe o mare suprafaţă terestră, hijabul, burka, nicabul, gibabul, ciadorul, dupata, kimarul, burqimiul sunt elemente de port feminin care nu respectă graniţele geografice şi care au avut naşteri şi evoluţii interesante.

Hijab este un cuvânt care în arabă ar însemna perdea sau pânză care separă. Coranul cere bărbaţilor o separare în a discuta cu femeile, prin acel ecran protector, dar face referire numai la nevestele lui Mahomed şi nicidecum la toate femeile. Obligaţia aceasta se referea la bărbaţi şi am putea specula că ei ar fi trebuit să poarte hijab. Obligaţia de a acoperi corpul se referă la tot corpul cu excepţia feţei, mâinilor şi picioarelor. Dacă, prin interpretare, obligaţia a fost dată nevestelor lui Mahomed, după moartea acestuia, pe la anul 627, prevederea sa extins şi la acoperirea feţei şi a mâinilor.

În secolul XII, înainte de Hristos, regele asirian Teglat Falazar a decretat obligativitatea voalului cu excepţia prostituatelor. Menirea voalului, conceptual, este aceea de a acoperi părul de pe capul femeilor, acesta fiind considerat o reflexie a părului pubian.

Însuşi Sfântul Pavel, în Prima epistolă către corinteni spune că „orice femeie care se roagă sau prooroceşte cu capul descoperit îşi necinsteşte capul ei… de aceea din pricina îngerilor trebuie să poarte pe cap un semn al stăpânirii ei”.

În Sura luminii, sura 24 Al Nur, Coranul spune…„să-şi lase voalul să atârne peste piept şi să plece privirea şi să păstreze castitatea.”

Vestitul cod de conduită Sharia sau Şaria, este explicat prin Fiqh şi prin tradiţie. Astfel, unele interpretări interesante referitoare la portul vălului duc la părerea că voalul nu este obligatoriu a fi purtat în faţa orbilor, homosexualilor şi asexuaţilor. Fiqh, care în arabă ar însemna „înţelegere profundă”, este definit de un renumit istoric ca fiind o cunoaştere a regulilor lui Dumnezeu, care privesc pe drept credincioşi.

Această adevărată filozofie, Fiqh, este studiată de sunniţi în patru şcoli iar de şiiţi în două şcoli. Chiar şi justiţia laică a preluat unele precepte fiqh. Dacă prevederile Sharia sunt considerate sacre, prevederile fiqh adâncesc preceptele sharia şi permit dezbateri despre textele primare islamice, atât despre Coran cât şi despre hadithuri. Este interesant să aflăm ce este un hadith?

Hadithul este o relatare a unui fapt pus pe seama lui Mahomed sau a învăţăceilor lui consemnate chiar şi după moartea profetului. Compunerea acestor hadituri se făcea prin două şcoli, şcoli care emiteau şi certificau autenticitatea faptei relatate într-un hadith. Hadithul, indiferent dacă era certificat sau emis de şcoala kufită sau de cea medineză, are două părţi. Prima parte este o inşiruire de surse succesive prin care se spunea că… am auzit de x că a aflat de la y, că la rîndul lui ştie de la z, care ştie de la tatăl lui, care a aflat de la un nepot ala lui Mahomed că… şi urma verdictul ca o parte a doua, ca o concluzie.

Varietatea obiectelor de îmbrăcăminte impuse femeilor este covârşitoare.

Haikul este o bucată mare de bumbac, mătase, pânză, sau de lână, purtată ca o haină de exterior atât pentru acoperirea capului cât şi a corpului. Dacă haikul poate fi purtat atât de femei cât şi de bărbaţi, ghelbabul este un port stict feminin. Această rochie lungă şi dreaptă cu desene verticale cu modele sobre pe axul trupului are mâneci lungi şi poate acoperi şi capul celei care o poartă.

Burka, impusă în Afganistan de către mujahedini, cei care sunt un fel de cruciaţi musulmani, este ca o prelungire a exceselor de tot felul printre care, la loc de frunte, se află distrugerea unor monumente deosebit de importante pentru cultura universală. Burka este un fel de închisoare de material textil, care poate fi făcută din mătase, pânzeturi de orice fel până la ţesături din cânepă. Un cerc textil poziţioat deasupra capului poartă spre în josul corpului materialul larg, menit să acopere în totalitate femeia. Până şi zona destinată ochilor este acoperită de un fel de grilaj textil. Ciadorul este un fel de burka dar care în dreptul ochilor are o plasă transparentă şi pe lateralele corpului nişte crăpături care permit scoaterea braţelor. Dupata, alt articol vestimentar destinat femeilor, este o rochie lungă care se poartă peste pantaloni şi care permite braţelor să se mişte liber. Portul ei este asociat cu un obiect pentru acoperit părul.

Toate aceste constrângeri vestimentare, impuneri prin religie, legi şi perpetuate în obiceiuri sau transpus în filozofia revoltei femeilor ce lucrau covoarele minunate. Dacă interdicţia de a nu reprezenta oameni sau animale era uşor de controlat, filozofia nodurilor era un rafinament mai greu de atins. Nodul persan, folosit la realizarea covoarelor de cult, este o reprezentare a rugii femeii către Mahomed.

(Fragment din volumul „Spre China din Mogoșoaia”, autor Viorel Gongu, Editura Națiunea, 2018)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*