Cu Naşu` la munte şi la mare

Aparent, „trenurile şpăgii” au fost „deraiate” de cea mai amplă operaţiune împotriva corupţiei din CFR şi Ministerul Transporturilor, cu peste 200 de persoane cercetate, printre aceștia directori şi revizori din CFR. În fiecare an, de la călători, „naşii” adunau din şpăgi aproximativ 40 de milioane de lei. Şpaga luată de la călători era împărţită în toalete. „Naşul” rămânea cu o mică parte din câştiguri, în timp ce grosul se împărţea cu revizorii şi directorii de la CFR. Piramida mitei începea de la controlorii care luau bani de la călătorii prinşi fără bilet. După ce îşi opreau lor o parte din aceşti bani, dădeau restul primului superior ierarhic, adică şefului de tren. De aici, mita mergea din mână în mână, ultimii care primeau bani fiind revizorii de specialitate. Banii se dădeau în plicuri, în toaletele trenurilor. La Bucureşti, banii erau predaţi prin intermediul chioşcurilor de ziare sau de băuturi răcoritoare de pe peronul Gării de Nord, unde lucrau şi rude ale angajaţilor CFR Călători.

Sigur la prima vedere pare o operaţiune de mare anvergură în lupta împotriva corupţiei. Paguba pentru CFR Călători era de circa 100 mii de euro pe zi, pentru că o treime dintre călători nu-şi plăteau biletul, fapt ce făcea ca regia să aibă pierderi de 50 milioane euro pe an. Sigur că evaziunea fiscală din Hidroelectrrica, ANAF sau de la Legume şi Fructe era uriaşă faţă de mica şpagă de la CFR. La urma urmei omul lui Mitrea, marele şpăgar Necolaiciuc a ras de la CFR prin 2001 circa 100 milioane de dolari. Sigur românii manipulaţi de televiziuni aplaudă şi bine fac, da să nu se înşele că mersul cu Naşu` pe tren va dispărea. Practica la români e veche de pe vremea schiţelor lui Caragiale. Şi eu în liceu şi studenţie, faptul că nu aveam bani de bilet, nu eram fiu de activist PCR şi nici odraslă de securist, am circulat cu trenul dând şpagă la Naşu. Aşa am putut ajunge la poalele munţilor Făgăraş, Parâng, Bucegi, Retezat sau Piatra Craiului să le escaladez crestele. Pentru trenurile personale nici nu-mi băteam capul să caut casa de bilete în gări. Îi dădeam vreo 50 mii lei vechi la Naşu şi drumul spre Cluj-Napoca era deschis. Şi atunci, totuşi, când venea supracontrolul controlorii de bilete intrau în trepidaţie şi ne ascundeau în toalete sau ne dădeau jos din tren de frică. Acum în schimb după flagrantul Poliţiei s-a dovedit că Supra-Controlul era pe o mână cu Naşii în împărţeala şpăgii.

Deci, în statul reformat de securistul de Băsescu, şpaga a ajuns politică de stat generalizată în administraţie. Azi au fost arestaţi trei revizori centrali de la Supra – Control. Să nu fiţi naivi că cei trei împărţeau singuri banii şi directorii din Ministerul Transporturilor stăteau fericiţi pe salarii de 4000 lei în timp ce subalternii făceau averi.E clar că şpaga mergea până sus la directorii generali şi chiar la ministru, pentru ca aceştia să închidă ochii la fenomenul “Naşu`” de pe trenurile româneşti. Să nu fiţi naivi că fenomenul Naşu` va dispărea. El va continua în complicitate cu românii care nu vor să plătească un bilet întreg şi preferă să dea o mică şpagă controlorului de bilete. Pe de altă parte, USL care a venit la putere trebuie să-şi pună pe funcţii bănoase oamenii înfometaţi de atâta opoziţie. Noii directori USL de la minister sigur au dat în gât mafia Naşilor şi corupţii din Supra-Control pentru a cădea vechile reţele PDL şi să-şi impună proprii oamenii peste caşcavalul de la CFR Călători, unde se merge şi câştigă bine cu Naşu` de la Caragiale încoace. Voi chiar credeţi că USL, care a înţeles să-şi impună în funcţii publice proprii incompetenţi de partid în locul incompetenţilor de la PDL, va proceda altfel şi românul nu va mai merge pe trenuri cu Naşu`?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*