Activitatea civică în perioada alegerilor electorale – modele

Viaţa şi activitatea civică, spre deosebire de cea culturală, oferă imaginea unei trăiri puternice, trepidante, tumultuoase, urmată în aceeaşi măsură de satisfacţii, pentru câştigători, şi de insatisfacţii, pentru perdanţi.

 Evenimentul care va reflecta interese sociale, economice, umane  largi, în cele ce urmează va fi reprezentat de alegerile pentru Primarul Municipiului Victoria şi pentru Consiliul Districtului Saanich din British Columbia. În publicaţia Saanichnews din 9 noiembrie 2011, un articol consistent, „Cordial candidates keep confrontation calm”, scris de Kyle Slavin (News staff), prezintă atmosfera prietenoasă, comun agreată de cei doi candidaţi, David Cubberley şi Frank Leonard, ce a avut loc la Camosun College, despre modul de abordare a vastei palete de probleme ce se impuneau rezolvate. (Acest episod va fi complet diferit de ceea ce se întâmplă la noi). Dezacordul, destul de minor, de altfel, subliniat şi de moderatorul întâlnirii, dintre cei doi a apărut în problema tipului de autobuse ce puteau fi folosite pentru a asigura comfort sporit tuturor pasagerilor, autobuse articulate sau normale. Ceea ce era nou era faptul că, pentru prima data, în cursa pentru primar, Leonard, care era primar de 15 ani, a fost contrazis de contracandidatul său Cubberley, care nu era de acord cu introducerea autobuselor articulate, pentru că ele nu vor putea fi folosite de seniori(de oamenii in vîrstă), pentru că vagonul de legătură îi aruncă la pământ şi le bagă frica în oase. La rândul său, Leonard a răspuns că el nu este concentrat pe competiţie şi nici nu vede problema ca pe o cursă de cai, ci vrea să vorbească oamenilor din Saanich şi să facă o revedere a performanţelor înregistrate. Ambii candidaţi, recunosc, de asemenea, că ei au  viziuni diferite, într-un număr de probleme, dar, mai ales, în ceea ce priveşte capacitatea de a plăti a rezidenţilor ca plătitori de taxe. Leonard spune că David Cubberley are o mulţime de lucruri pe care ar vrea să le facă, cât mai repede, dar toate acestea costă bani. Cubberley răspunde că Leonard nu stăpâneşte propria sa istorie privind problemele şi se mişcă spre poziţia lui (a lui Cubberley) pentru a le neutraliza. În continuare, Cubberley îi pune o seamă de întrebări cu caracter critic lui Leonard, dar Leonard  nu i-a pus nici o întrebare lui Cubberley, subliniind că discuţia sa este cu oamenii din Saanich.

Acelaşi Saanichnews, dar din 16 noiembrie 2011, prezintă pe cei 2 competitori, plini de speranţă, optimişti, mergând din uşă în uşă (precum copiii de mai sus la Haloween !) la oameni să-i invite la vot. Spiritul critic este la el acasă în articolul Nataliei North, „Last week on the campaign trail”(Ultima săptămână pe pista de campanie), care spune că „Chiar în era mediei sociale, cu politicieni reuniţi pe Twitter şi Facebook, unele lucruri sunt făcute mai bine în vechiul stil demodat. Cu câteva zile înainte de alegerile municipale, candidaţii la Primăria Saanich-ului au bătut străzile, pentru a întâlni oamenii care, speră ei, să-i servească. „Este destul de inferioară tehnologia de campanie, dar este partea care mie îmi place cel mai mult: să vorbesc cu oamenii pentru care muncesc”, a spus Leonard. „Realmente, comunitatea noastră  este o organizaţie viguroasă, puternică. Noi, realmente, ne centrăm pe consultarea comunităţii în orice lucru pe care îl facem şi noi nu luăm decizii fără opiniile comunităţii”. Ca şi Leonard, Cubberley îşi concentrează eforturile pe metodele tradiţionale de a aduna voturile: bătând la uşi şi arătând activităţile pe care vrea să le realizeze. ”Contactul cu oamenii este bun, energizant, spune el, pentru că sunt o multitudine de probleme şi este interesant să angajăm oamenii în conversaţie despre ceea ce putem face noi”.

Previziuni privind scăderea prezenţei la vot şi cauzele lor

Saanichnews din 18 noiembrie 2011 dezbate pe larg această tendinţă ce se accentuează şi motivele care stau la baza ei. Din cele relatate până acum, despre cei doi candidaţi la statutul de Primar, reiese că votul civic pentru alegerile municipale relevă o responsabilitate crescândă a acestora. Ei îşi propun obiective ample de realizat, pe măsura aşteptărilor celor ce îi votează. Dar, la aşteptări crescânde, în mod paradoxal, din experienţa anilor trecuţi, rezultă că participarea la vot  nu este pe măsură. „Noi trăim într-o perioadă cinică şi numărul celor care se îndepărtează de politică, a crescut în ultimii 30 de ani, spune expertul Michael J. Prince. Eu nu sunt optimist că oamenii tineri care nu votează acum, în mod magic, se năpustesc spre politică sau spre alegerile municipale în următoarea decadă”. Analista Speers afirmă şi ea, pe aceeaşi temă: ”Există chiar acea lipsă de încredere în politicieni. Oamenii sunt sătui până peste cap şi ei abandonează. Utilizarea mediei sociale a ajutat câţiva votanţi educaţi, mai cu seamă pe cei subreprezentaţi, dintre 18-30 de ani demografic. Dar ea nu se aşteaptă să vadă vreo mare schimbare pe 19 noiembrie, ziua votului. Mişcarea Occupy poate fi un alt factor care afectează interesul, dar nu există nici o garanţie că ea se traduce în vot. Perspectiva că şi ponderea celor mai activi votanţi, cei din grupul de 60-65 ani, poate să scadă, în următorii 15 ani, a înfricoşat pe cercetătorii din ştiinţe politice”.

Şi în acest număr al publicaţiei Saanichnews se scrie despre  practica de a-i ajuta pe oameni, mai ales, pe cei cu probleme de sănătate, să fie aduşi la şi de la centrele de votare, prin voluntarii din campusuri, mobilizaţi de cei doi candidaţi la postul de  primar. Chiar în aceste condiţii favorabile, un voluntar  afirmă că ei, voluntarii, nu au avut prea multe cereri încă, dar ei sunt, de obicei, ocupaţi în ziua votului.

Crezi că votul  tău nu contează?

(se întreabă editorialiştii Penny Sakamoto, Kevin Laird, Jim Zeeben şi Oliver Sommer)

Că votul fiecăruia contează s-a vorbit şi s-a scris foarte mult, afirmă ei. Fiecare cetăţean suficient de matur pentru vot trebuie să facă un efort pentru a merge la vot. Pentru cei ce fac efortul de a-şi lua câteva minute din ziua de exersare a dreptului democratic ca să voteze sunt o mulţime de motive ca să aştepte rezultatul alegerilor.

Răspunsul la următoarele întrebări poate fi un stimulent pentru a te decide să votezi:

Eşti de acord cu mult mai rapida creştere a cheltuielilor municipale în comparaţie cu salariile celor mai mulţi lucrători?

Tu crezi că guvernarea locală face destul pentru aceia din comunitatea noastră, care luptă pentru a-şi duce la capăt ceea ce şi-au propus?

Te interesează direcţia pe care vrea s-o adopte conducerea învăţământului în sistemul şcolar din comunitatea noastră?

Iată câteva probleme care demonstrează că votul fiecăruia este important, contează, încearcă să convingă autorii.

Sunt mulţi candidaţi care au idei interesante pentru a face locul unde trăim un loc mai bun. Găseşte câţiva cu care eşti de acord şi susţineti-i cu votul vostru. Chiar dacă tu nu umpli în întregime cutia de vot, tu eşti îndreptăţit să ai micul tău cuvânt de spus.

O temă comună a publicaţiei Saanichnews, din perioada preelelectorală, este descrierea trăsăturilor de personalitate ale candidaţilor pentru postul de Primar şi ale celor ce vor forma Consiliul Districtului Saanich. Frank Leonard, cu o istorie de 16 ani de Primar pune în lumină realizările sale şi ale Consiliului care au dus la îndeplinirea obiectivelor propuse, iar David Cubberley, candidat la Primăriat, reţinând atenţia asupra unor imperfecţiuni ale activităţii lui Leonard, subliniază elementele noi pe care el vrea să le introducă. În ceea ce priveşte candidaţii la Consiliu, profilul acestora este redat numai prin câteva atribute, care sintetizează aspectul social, profesional sau politic în care ei sunt experţi sau buni profesionişti şi pentru care merită votul lor. Câteva exemple: Re-Elect Sanders for Saanich / Experience, Leadership, Independent, Voice / Vicki Sanders for Saanich Council and CRD Director /  November 19; Re / Elect Paul Gerrard, for Saanich Council and CRD director / Vision, Integrity, Experience / „ Committed to Community Building in Saanich”, scrie Gerrard pe panou.. Toţi candidaţii aveau organizate întâlniri cu alegătorii în instituţii ca Universitatea (UVic), Camosun College sau în alte locuri publice.

Din observaţiile directe ale străzii, panourile nu aveau marimea sfidătoare a celor din România, care acoperă până la jumătatea unui Bloc de 7-8 etaje, iar pozele nu se repetau din stâlp în stâlp, ca ale lui Liviu Negoiţă din sectorul 3, Bucureşti, ci erau doar nişte tăbliţe de lemn, mici, discrete, puse la intersecţia străzilor în care candidaţii aveau electoratul. Populaţia avea aceeaşi notă decentă, civilizată şi calmă.

Interesantă este rubrica Letters (Scrisori), care are un pronunţat caracter critic la adresa celor care nu şi-au realizat promisiunile. Cetăţenii se adresează candidaţilor care nu au cheltuit banii transparent, eficient, pentru canalizare sau i-au cheltuit pe florile de pe zona mediană a străzilor, reducând spaţiul necesar pentru infrastructură şi impietând bunul mers al automobiliştilor, deşi Victoria are multe parcuri, unele din ele cu flori din abundenţă, pentru a fi văzute. Cerinţa lor este ca „să se pună dolarii din taxe acolo unde sunt într-adevăr necesari şi mai puţin pe estetică”.

Să urmărim rezultatul votului, aşa cum reiese din Saanichnews, din 23 noiembrie 2011. Cum a fost votat Consiliul şi numărul de voturi pe care le-a primit fiecare candidat. Pentru Primar – Frank Leonard – 11.151 de voturi; David Cubberley – 9.526. Buletinele de vot primite în total 25,4%, deci, numai un sfert din populaţia cu drept de vot. Pentru Consiliu au fost votaţi 8 candidaţi din 12. Titlul unui articol este : „Voters opt for status quo on Saanich Council” (Votanţii optează pentru status quo (stabilitate) în Consiliul Saanich). Frank Leonard a câşigat Primăria a şasea oară. Deşi suportul său a fost uşor mai mic decât cel din alegerile civice din 2008, primarul longeviv al Saanichului deţine locul de vârf al municipalităţii pentru alţi trei ani. Răspunsul lui Leonard este decent, chiar prea mişcat afectiv de voturile primite. „Eu sunt umilit, prea plecat vouă, prin acest vot. Sunt decis să mă ridic la înălţimea aşteptărilor voastre. Noi vom face din Saanich chiar o comunitate minunată şi intenţionăm să continuăm cu acest tip de succes”, a spus Leonard, după ce l-a învins pe David Cubberley, într-o grea luptă în cursa pentru primărie. El a primit 53,5 % din voturi, în timp ce Cubberley a câştigat 45,7%. Voturile pentru municipalitate au crescut de la 20,6 % câte au fost în 2008, la 25,4 , acum, în 2011. S-au câştigat câteva, dar nu atât de multe cât trebuia să fie, recunosc candidaţii. Aceasta înseamnă că trei din patru oameni nu au votat.

Cinci din  membrii aleşi, în frunte cu Frank Leonard, vor fi reprezentanţii Saanich-ului în Districtul Regional al Capitalei. Scăderea drastică a populaţiei la vot este o problemă şi în Canada şi în America, din câte am citit. Cauza este neîncrederea electoratului în politicieni.

O temă interesantă de dezbatere a fost costul campaniei.

Campania realegerii l-a costat pe primarul Leonard 62.061,$ faţă de 10.095 cât a costat campania din 2008. Cum îşi motivează cheltuielile? El a primit o mulţime de avertismente că un veteran politic va intra în cursă. Veteranul, fost consilier în Saanich, a cheltuit 46,252 pentru insuccesul său în campania pentru primărie. Fiecare dintre candidaţi a răspuns, în mod deschis, de unde a primit banii, de la politicieni, din bani proprii şi de la întreprinderi.

Am redat, pe scurt şi, totuşi, destul de mult pentru spaţiul unui articol, modelul cultural al unei campanii electorale, fără temeri de infracţiuni şi acte ilegale, care reflectă nivelul ridicat de civilizaţie şi cultură în care trebuie să se desfăşoare acest eveniment civil în orice ţară de pe mapamond. Ceea ce mai trebuie să menţionăm este faptul că valorile ce au dominat atmosfera de lucru, maniera de dezbatere a problemelor şi de desfăşurare a actului de vot au fost corectitudinea, spiritul critic, eleganţa, responsabilitatea, spiritul civic şi solidaritatea comunitară.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*